Cel i zadania Tarnobrzeskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego
Tarnobrzeski Park Przemysłowo-Technologiczny realizuje cele i założenia m.in. następujących dokumentów strategicznych:
- Strategia Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020.
- „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Tarnobrzeg” oraz Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego (Uchwała nr XLIII/863/2009 Rady Miasta Tarnobrzeg z 29 grudnia 2009).
Powołanie TPPT ma poprawić warunki dla prowadzenia działalności gospodarczej - rozwoju i dyfuzji przedsięwzięć innowacyjnych.
Aby osiągnąć ten cel zostały wybudowane w I etapie: hala przemysłowa oraz inkubator przedsiębiorczości. Przygotowane zostały także tereny pod inwestycje. Obiekty kubaturowe oraz tereny inwestycyjne wyposażone są w pełną infrastrukturę i będą udostępnianie przedsiębiorcom do prowadzenia innowacyjnej działalności gospodarczej w ramach parku przemysłowo - technologicznego.
Realizacja w/w zadania, powinna zapewnić lepsze warunki i bazę do rozwoju przedsiębiorczości, klastra producentów oraz kapitału ludzkiego.
Cel główny TPPT: „Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu podkarpackiego oraz pobudzenie lokalnej przedsiębiorczości poprzez zapewnienie warunków do prowadzenia nowoczesnej działalności gospodarczej, zwiększenie innowacyjności lokalnej gospodarki, efektywne zarządzanie majątkiem poprodukcyjnym oraz świadczenie usług infrastrukturalnych i doradczych”.
Cel ten będzie realizowany przez następujące cele szczegółowe, które są odpowiedzią na problemy odbiorców projektu:
- efektywne zagospodarowanie terenu na potrzeby Tarnobrzeskiego Parku Przemysłowo – Technologicznego oraz świadczenia usług pomocniczych dla projektu (TPPT);
- zapewnienie odpowiedniego standardu oraz jakości infrastruktury do prowadzenia działalności z zakresu produkcji i nowoczesnych usług Tarnobrzeskiego Parku Przemysłowo Technologicznego;
- zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw działających w parku (TPPT);
- rozwój infrastruktury aktywizującej lokalną i regionalną przedsiębiorczość;
- odnowienie rynku pracy, tworzenie klimatu ożywianie gospodarczego społeczności lokalnej poprzez zlokalizowanie na terenie Parku Inkubatora Przedsiębiorczości i pozyskanie nowych pracodawców zdolnych tworzyć trwałe miejsca pracy;
- stworzenie warunków do transferu technologii i pobudzenie innowacyjności przedsiębiorców działających w obszarze Parku (TPPT);
- rewitalizacja zdegradowanego terenu poprzemysłowego;
- zwiększenie aktywności gospodarczej podmiotów świadczących nowoczesne usługi oraz wykorzystujące nowoczesne technologie;
- poprawa wykorzystania zasobów środowiska poprzez podejmowanie inwestycji w sposób świadomy, uwzględniając potrzebę ochrony środowiska naturalnego.
W chwili obecnej możliwości rozwoju społeczno - gospodarczego województwa podkarpackiego są w znacznym stopniu hamowane przez niską jakość infrastruktury technicznej i społecznej oraz przez nierównomierny i nieproporcjonalny względem siebie rozwój terenów inwestycyjnych ośrodków miejskich.
Zamierzone efekty działań TPPT:
- Dla regionu:
- aktywizacja lokalnej społeczności oraz tworzenie nowych miejsc pracy;
- napływ zagranicznych inwestorów;
- transfer wiedzy, innowacji i przedsiębiorczości.
- zagospodarowanie terenów po likwidowanych i restrukturyzowanych zakładach przemysłowych;
- wzrostu potencjału społeczno – gospodarczego północnego Podkarpacia;
- wzrostu konkurencyjności regionu.
- Dla rozwoju miasta Tarnobrzega:
- pobudzanie aktywności gospodarczej oraz wspieranie działań mających na celu ograniczanie bezrobocia;
- rozwój małych i średnich przedsiębiorstw w oparciu o innowacyjne technologie;
- podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej miasta;
- aktywizacja współpracy z lokalnymi szkołami wyższymi.
- Dla Przedsiębiorstw funkcjonujących w TPPT:
- poprawa konkurencyjności, poprzez udzielanie pomocy publicznej dzięki obniżeniu kosztów działalności (koszty transportu, koszty użytkowania infrastruktury, koszty eksploatacji majątku);
- nawiązanie bliskiej współpracy pomiędzy nauką a podmiotami gospodarczymi, a także transfer i absorpcję innowacji oraz zwiększenie ich dostępności;
- możliwość korzystania z usług pomocniczych (doradztwo biznesowe, dostęp do know-how, obsługa prawna);
- możliwość wsparcia przedsiębiorców w okresie startu;
- poprawa wizerunku marketingowego przedsiębiorców;
- współpracy i wymiany doświadczeń między firmami.